Lapsen ja nuoren rajojen asettaminen on haastavaa hommaa.
Rajojen tarkoitus tahtoo joskus hakea paikkaansa sekä aikuisen että lapsen
mielessä. Konflikteissa ja mielen pahoittamisen hetkissä unohtuu helposti,
miksi mitäkin sanotaan tai päätetään.
Tunteiden tukeminen tulisi aina erottaa rajojen
vetämisestä. Rajojen asettaminen aiheuttaa usein hankalia tunteita, ennen kuin
syntyy ymmärrys rajojen suojelevasta merkityksestä. Matka ymmärtämiseen saattaa
olla hyvinkin ”hapottavaa”, sillä vaikeuden tunteiden tukeminen on aikuisen
tehtävä, kun lapsi tai nuori kyseenalaistaa rajoja. Aikuisen tulee asettua
rinnalle, auttaa nuorta kohtaamaan tunteet ja päästä niiden yli. Yksin
jättäminen on huono vaihtoehto, siitä ei kukaan opi, ja jälki huonosta
kokemuksesta aiheuttaa yhä uudestaan rajojen kyseenalaistamista.
Aikuisen tunteet ovat monesti harmin ja suuttumuksen
tilassa lähes yhtä kovassa myllerryksessä kuin lapsen tai nuorenkin. Tulee ehkä
sanottua asioita, joita ei oikeasti tarkoita tai tarkoittaa, muttei pitäisi.
Aikuisen tuki rakentuu yhteydestä omista hyvistä kokemuksista tai huonojen
kokemusten toisin ratkaisemisesta elämän varrella ja toisten aikuisten kanssa
asioiden jakamisesta. Hyvän lapsen kasvattaa koko kylä afrikkalaisen sanonnan
mukaan, hyvä vanhempi voisi olla osa tällaista kylää tai yhteisöä, missä löytyy
tukea ja apua kasvatuksen kinkkisiin kysymyksiin.
Aikuisuuden säilyttäminen on hyvä ankkuri. Siihen voi
palata, pyytää anteeksi ohi lausuttuja sanoja ja etsiä kadonnutta, rakentavaa
näkökulmaa uudestaan. Lapsi oppii aikuisenkin virheistä, joko katsomaan itseään
vääristyneen minuuden ja huonon itsetunnon kautta tai armollisemman, uudestaan
yrittämisen mahdollisuuden kautta. Joku viisas onkin sanonut, ettei kompastumisten
määrällä ole merkitystä vaan sillä miten kompastuttuaan nousee yhä uudestaan.
Vaikeiden tunteiden tukeminen on tärkeää, kun sisin
myrskyää ja rajoja etsitään. Myös rajojen selkeä sanoittaminen ja niiden hyvät
perustelut kannattaa aikuisen pitää omassa mielessä, puhua niistä muiden
aikuisten kanssa ja etsiä hyviä, lasta tai nuorta auttavia ja suojelevia
pointteja rajoille.
Aikuisen tehtävä ei pääty pelkän rajan asettamiseen,
tunteiden tuiverrusta tulisi auttaa myös. Lapsi ei saisi koskaan jäädä yksin
vaikeiden tunteiden kanssa. Yksin jääminen satuttaa, ja pipejä puhallellaan
vielä pitkään kasvettua isommaksi.
Siis jos ei aina löydä sanoja, ratkaisuja tai hyviä
neuvoja, voi ainakin pysähtyä, kuunnella ja lohduttaa kun tilanne vähän
seestyy. Kannetuksi tulemisen kokemus syntyy hetkistä, jolloin turva ja syli
löytyivät, kun itsellä meni pakka sekaisin. Eikä nyt niin tarpeeton kokemus
olisi meille aikuisillekaan. Heittäytyä tarvitsevaksi ja nojata turvalliseen
olkapäähän tai puhua ajatukset parempaan järjestykseen. Siitä on hyvä nousta
uudestaan, käsi kädessä.
- Mari Elina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti